مزایا و معایب کامپوزیت دندان
نوشته شده توسط : Aref

آیا کامپوزیت دندان خوب است؟

ونیر کامپوزیت یکی از بهترین روش‌های برطرف کردن و رفع نواقص ظاهری دندان‌ها است که انجام آن برای افرادی که دندان‌هایشان نیاز به ترمیم دارند، بسیار خوب است. شناخت مزایا و معایب کامپوزیت دندان و در واقع کسب اطلاعات لازم درباره فواید و مضرات کامپوزیت دندان تا حدود زیادی می‌تواند به افرادی که به دنبال اصلاح طرح لبخند خود با استفاده از این روش هستند، کمک کند تا انتخاب مناسبی داشته باشند و بدانند که آیا استفاده از این تکنیک برای آنها خوب است یا خیر؟
با مطالعه ادامه این مطلب با فواید کامپوزیت آشنا خواهید شد.

اطلاعات بیشتر: بهترین متخصص ایمپلنت دندان

آیا کامپوزیت می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد؟

تشخیص مناسب بودن و یا نبودن این ترمیم نیاز به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و انجام بررسی‌های لازم توسط دندانپزشک زیبایی دارد. اما به طور کلی می‌توان گفت که کامپوزیت برای افراد دارای مشکلات دندانی زیر که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می‌کنند، می‌تواند مناسب باشد:

  1. با استفاده از کامپوزیت می‌توان فاصله جزئی بین دندان‌ها را بست.
  2. کامپوزیت برای پوشاندن کجی‌های جزئی دندان‌ها و صاف کردن آنها مناسب است.
  3. این نوع ترمیم برای پوشاندن بدرنگی دندان‌ها و سفید کردن آنها گزینه بسیار خوبی است.
  4. کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های شکسته‌ای که بخش زیادی از آنها از بین نرفته است نیز به کار برده می‌شود.
  5. این نوع روکش‌ها برای پوشاندن ترک‌ها و لب پرشدگی‌های دندان‌ها مناسب هستند.

مزایا و فواید کامپوزیت دندان

کامپوزیت دارای مزایا و فواید بسیار زیادی است که در این بخش قصد داریم تا شما را با فواید کامپوزیت دندان آشنا کنیم:

  1. عدم نیاز به دست‌کاری ساختار دندان

    معمولاً در این روش نیازی به دست‌کاری ساختار دندان و تراشیدن آن وجود ندارد و تنها در برخی موارد که میزان بدرنگی دندان‌ها شدید است، مقدار کجی آنها زیاد است و یا اندازه دندان بزرگ‌تر از سایر دندان‌ها بوده و یا حالت جلو زده دارد، ممکن است نیاز باشد مقداری از دندان تراشیده شود تا بتوان به کامپوزیت فرم بهتری داد و پوشش‌دهی بیشتری را ایجاد کرد و به دست یابی به بهترین نتیجه از این ترمیم کمک کرد.
  2. امکان ترمیم شدن

    کامپوزیت ماده خمیری شکلی است که بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود و به راحتی امکان حالت دادن و متناسب کردن شکل آن با فرم دندان وجود دارد. این ویژگی کامپوزیت باعث شده است که خاصیت ترمیم شدن را داشته باشد و در مواردی که به هر دلیلی دچار شکستگی یا لب پرشدگی شود، می‌توان آن را ترمیم کرد. دندانپزشک با اضافه کردن ماده کامپوزیت بر روی نواحی آسیب دیده و پالیش کردن آن می‌تواند مجدداً دندان‌هایی زیبا را به بیمار هدیه دهد.
  3. دارای ظاهری مشابه با دندان‌های طبیعی

    امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه خدمات دندانپزشکی، مواد ترمیمی از جمله مواد کامپوزیت باکیفیت بسیار بالایی تولید می‌شوند. علاوه بر این با اهمیت پیدا کردن زیبایی دندان‌ها و لبخند برای افراد و تمایل زیادشان برای اصلاح طرح لبخند خود و مراجعه آنها به کلینیک‌های دندانپزشکی جهت انجام این کار، تجربه و مهارت دندانپزشکان در حوزه ترمیمی و زیبایی دندان افزایش پیدا کرده است. موارد ذکر شده از جمله مواردی هستند که باعث شده‌اند کامپوزیت ها بسیار زیبا و مشابه با دندان‌های طبیعی ظاهر شوند.
  4. کوتاه بودن طول دوره درمان

    این ترمیم در مدت زمان بسیار کوتاهی و تنها در یک جلسه مراجعه به کلینیک دندانپزشکی قابل انجام است. این مزیت باعث شده است تا افرادی دارای مشکلات و ایرادات ظاهری دندان بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به بهترین نتایج دست یابند و دندان‌های مروارید مانند و لبخند زیبایی را به دست آورند.
  5. استحکام و مقاومت خوب

    از دیگر مزایای کامپوزیت دندان می‌توان به استحکام و مقاومت خوب آن در برابر فشارهایی که به آن وارد می‌شوند، اشاره کرد.
    گرچه کامپوزیت دائمی نیست، اما استحکام و مقاومت مطلوبی دارد و اگر به درستی از آن مراقبت شود، طول عمر خوبی خواهد داشت.

مطلب مفید: هزینه کامپوزیت دندان

از کامپوزیت برای چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟

کامپوزیت‌ها مواد رزینی هستند که با اهداف مختلفی در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه برخی از کاربردهای این ماده را بیان کرده‌ایم:

  • اصلاح طرح لبخند:

    یکی از رایج ترین کاربردهای کامپوزیت دندان، به عنوان یک روش برای اصلاح طرح لبخند است. در واقع از آن برای ترمیم و رفع برخی از نواقص ظاهری دندان ها مانند ترک خوردگی، لب پر شدگی، بدرنگی، کوتاهی، کج بودن جزئی دندان هاو فاصله جزئی بین دندان ها استفاده می شود.
  • اینله دندان: 

    در مواردی که دندان‌ها دچار پوسیدگی‌های جزئی می‌شوند، آنها را با استفاده از مواد پر کننده مختلف که یکی از این مواد کامپوزیت می‌باشد، ترمیم و یا به اصطلاح پر می‌کنند. زمانی که این پوسیدگی‌ها گسترده باشند امکان ترمیم کردن آنها با استفاده از روش‌های رایج و معمول وجود نخواهد داشت. به‌عنوان‌مثال ترمیم دندان‌هایی که سطح بزرگ و پهنی دارند مانند دندان‌های آسیاب، اگر پوسیدگی‌های گسترده داشته باشند، ترمیم آنها با استفاده از روش‌هایی مانند اینله و آنله انجام می‌شود. اینله زمانی به کار برده می‌شود که تنها سطح جونده دندان‌ها دچار پوسیدگی شده باشد و لبه‌های اطراف آنها سالم باشند.

بیشتر بدانید: هزینه لمینت دندان

  • انله دندان: 

    در مواردی که میزان پوسیدگی دندان‌ها به قدری باشد که لبه‌های دندان را نیز درگیر کرده باشد، ترمیم آن با استفاده از روش انله انجام می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را با روش اینله ترمیم کرد. در این روش، دندانپزشک ابتدا پوسیدگی‌های دندانی را به طور کامل می‌تراشد و در واقع آن را از خرابی و پوسیدگی‌های بیشتر نجات می‌دهد و سپس از آن قالب می‌گیرد و به لابراتوار ارسال می‌نماید تا ساخت ترمیم انله دندان بر اساس آن انجام شود. ترمیم‌های اینله و انله را می‌توان با استفاده از مواد آمالگام، کامپوزیت و یا سرامیک انجام داد که امروزه کامپوزیت بیشتر از دو نوع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • متصل کردن بریج دندان: 

    یکی از روش‌های جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته استفاده از بریج دندان می‌باشد که نوعی پروتز دندانی است و در مقایسه با ایمپلنت‌های دندانی مقرون به‌صرفه‌تر و نسبت به دندان‌های مصنوعی ظاهر بهتری دارد. گرچه جنس بریج دندانی از کامپوزیت نیست، اما متصل کردن آن به طور معمول با استفاده از چسب مخصوص و یا کامپوزیت دندان انجام می‌شود.
  • پر کردن دندان: 

    درمان دندان‌هایی که دچار پوسیدگی شده‌اند به این صورت است که ابتدا پوسیدگی‌ها تراشیده می‌شوند و سپس حفرهٔ ایجاد شده با استفاده از مواد پر کننده پر می‌شود. از مواد مختلفی از جمله طلا، آمالگام، سرامیک و کامپوزیت می‌توان برای پر کردن حفره‌های دندانی استفاده کرد که کامپوزیت از مهم‌ترین آنها است که همرنگ دندان نیز می‌باشد.
  • ارتودنسی: 

    متصل کردن براکت‌ها به دندان‌ها در ارتودنسی با استفاده از ماده رزین کامپوزیت انجام می‌شود که ماده ماده محکم، چسبنده و بسیار خوبی است و به کار گیری آن در این درمان بسیار رایج است.

مزایای کامپوزیت نسبت به لمینت

  1. سریع‌تر بودن طول دوره درمان

    در این روش دندانپزشک پس از آماده کردن دندان‌ها، مواد کامپوزیت را بر روی آنها قرار می‌دهد و آن را در جای خود محکم می‌کند و کل درمان در طول یک جلسه تکمیل می‌شود. این در حالی است که آماده سازی دندان‌ها و قالب گیری از آنها برای تهیه لمینت و نصب آن نیاز به 2 الی 3 جلسه مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دارد.
  2. ارزان‌تر بودن

    کامپوزیت در مقایسه با لمینت ارزان‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است.
  3. برگشت‌پذیر بودن

    تراش دندان برای نصب کامپوزیت به قدری کم و جزئی می‌باشد که گفته می‌شود دندان‌ها در کامپوزیت تراشیده نمی‌شوند. به همین دلیل پس از برداشتن کامپوزیت امکان استفاده از دندان‌ها بدون روکش وجود دارد. در لمینت نیز تراش مینای دندان جزئی است، اما پس از انجام تراش نمی‌توان از دندان بدون روکش استفاده کرد و همیشه باید لمینت بر روی آن قرار داشته باشد، در غیر این صورت دندان نه تنها ظاهر ناخوشایندی خواهد داشت، بلکه به سرعت دچار پوسیدگی و آسیب‌دیدگی می‌شود.

مزایای کامپوزیت نسبت به ارتودنسی دندان

ارتودنسی اغلب با هدف برطرف کردن بی نظمی و کجی‌های دندانی به کار برده می‌شود. در مواردی که میزان این کجی‌ها جزئی باشد، می‌توان با استفاده از کامپوزیت این کجی‌ها را پوشاند و دندان‌ها را هم تراز کرد.

آیا کامپوزیت از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند؟

برخی افراد تصور می‌کنند که مواد کامپوزیت یک لایه محافظتی را بر روی دندان‌ها ایجاد می‌کند و به این ترتیب دندان‌ها از خطر پوسیدگی در امان خواهند بود. اما این تصور کاملاً اشتباه است و افراد پس از کامپوزیت کردن دندان‌های خود باید همچنان نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندانشان دقت و توجه کافی را داشته باشند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به مرور منجر به پوسیده شدن دندان‌های زیر کامپوزیت شود و به این دلیل که لایه کامپوزیت بر روی آنها قرار گرفته است، پوسیدگی آنها قابل مشاهده نمی‌باشد و پس از گسترش آن با ایجاد نشانه‌هایی از قبیل درد دندان و یا عفونت لثه با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و انجام معاینات لازم به وجود پوسیدگی دندان پی می‌برند. پس می‌توان گفت که کامپوزیت از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمی‌کند.

مطلب مرتبط: بهترین دندانپزشک تهران

کامپوزیت برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طور معمول افراد زیادی می‌توانند از این درمان برای رفع نواقص ظاهری دندان‌های خود استفاده داشته باشند، اما افراد زیر در صورت کامپوزیت کردن دندان‌های خود به احتمال بالایی دچار عوارض کامپوزیت شده و ماندگاری آنها کمتر خواهد بود:

  1. افرادی که سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند.
  2. افرادی که دندان‌ قروچه و یا عادت به جویدن اشیاء سفت مانند یخ و یا ناخن دارند.
  3. افرادی که دندان‌هایشان بسیار به هم ریخته باشند و یا فاصله زیادی از هم داشته باشد.
  4. افرادی که ناهنجاری‌های فکی مانند جلو بودن و یا عقب بودن دارند و باید با روش‌های دیگری اصلاح شوند.
  5. افرادی که دچار بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان هستند. (این افراد باید ابتدا این مشکلات را برطرف کنند و سپس نسبت به انجام این روش اقدام کنند)
  6. افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند.

معایب کامپوزیت دندان

در ادامه به بررسی معایب این روش ترمیمی و زیبایی می‌پردازیم:

  1. حساسیت و درد در دندان‌ها

    در روزهای ابتدایی بعد از نصب کامپوزیت دندان‌های جلو ممکن است فرد احساس درد داشته باشد و یا دندان‌های او نسبت به سرما و گرما حساس شوند که به مرور این حالت از بین می‌رود، اما در صورتی که ادامه پیدا کند باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  2. طول عمر پایین‌تر به نسبت روش‌های مشابه

    ماندگاری و طول عمر کامپوزیت‌ معمولاً بین 2 تا 5 سال و در صورت عدم انجام مراقبت‌های لازم سریع نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. ولی هرچه بیشتر از آنها مراقبت کنید، می‌توانید مدت زمان بیشتری از دندان‌های زیبای خود بهره ببرید.
  3. تغییر رنگ

    کامپوزیت‌ها رنگ پذیری زیادی دارند و علاوه بر انتخاب مواد با کیفیت، باید در رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف غذاهای رنگی دقت کرد. همچنین مصرف سیگار و دخانیات را باید متوقف نمود. ممکن است نیاز باشد هر سال، 1 یا 2 بار برای پالیش کردن آنها جهت برطرف کردن بد رنگی‌شان، به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
  4. مصنوعی جلوه کردن

    در صورتی که از مواد بی کیفیت استفاده شود، نتیجه به اندازه استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت، رضایت بخش نخواهد بود و زیبایی طبیعی و مطلوب دندان‌ها حاصل نمی‌شود.
    این مورد تنها در صورتی رخ می‌دهد که شما در انتخاب دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی دقت کافی نداشته باشید، در غیر این صورت چنین مشکلی برایتان رخ نخواهد داد.

آیا می‌توان از تغییر رنگ کامپوزیت جلوگیری کرد؟

به طور کلی کامپوزیت یک روش دائمی نبوده و بعد از مدت زمانی به ترمیم و یا تعویض نیاز پیدا خواهد کرد. اما در صورتی که قصد دارید جلوی تغییر رنگ زود هنگام کامپوزیت را بگیرید، بهتر است تا نکات زیر را رعایت کنید:

  1. بهداشت دهان و دندان خود را به صورت اصولی رعایت نمایید.
  2. از خمیر دندان مخصوص کامپوزیت استفاده داشته باشید.
  3. مصرف نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه و خوراکی‌های رنگی را تا حد امکان کاهش دهید و یا بعد از خوردن آنها دهان خود را با آب بشویید.

معایب کامپوزیت نسبت به لمینت دندان

همچنان که انجام کامپوزیت نسبت به لمینت از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر می‌باشد، اما شامل معایبی نیز می‌باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. استحکام و مقاومت کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت‌ها کم‌تر می‌باشد و نسبت به لب پر شدن و یا شکستن مقاومت کم‌تری دارند، پس جهت افزایش ماندگاری آنها باید نکات مراقبتی را با دقت بسیار زیادی انجام داد.
  2. طول عمر و ماندگاری آنها نسبت به لمینت‌های سرامیکی بسیار کمتر است و پس از مدتی نیاز به ترمیم و یا تعویض پیدا می‌کنند.
  3. مواد کامپوزیتی در مقایسه با مواد لمینت سرامیکی رنگ پذیری بیشتری دارند و خیلی سریع‌تر مواد رنگی را به خود جذب می‌کنند و تغییر رنگ می‌دهند.
  4. گرچه هزینه انجام این روش نسبت به لمینت، کم‌تر است، اما به دلیل داشتن طول عمر کمتر و همچنین مقاومت و استحکام پایین‌تر، ترمیم و یا تعویض کامپوزیت‌ها مستلزم صرف هزینه‌های اضافی می‌باشد.
  5. تطبیق رنگ مواد کامپوزیتی با رنگ دندان نسبت به لمینت‌های سرامیکی سخت‌تر است.

معایب کامپوزیت دندان نسبت به ارتودنسی

در صورتی که فرد دچار ناهنجاری‌های فکی، دارای دندان‌های بسیار نامنظم و یا فاصله خیلی زیاد بین آنها باشد، نمی‌توان از روش کامپوزیت برای برطرف کردن آنها، استفاده کرد و باید از روش ارتودنسی کمک گرفت. همچنین در صورتی که این نواقص شدید نبوده و با انجام کامپوزیت قابل درمان باشند، نتایج آن، دائمی نخواهند بود ولی نتایج درمان ارتودنسی، ماندگار می‌باشند.





:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: